Naturværkstedet Gro
Velkommen til naturværkstedet GRO
Vi er så heldige at have vores eget naturværksted GRO, som er Børnehusene
Humlebæks fællesskabssamlende natur- og udelivssted.
GRO danner rammen for et
legende læringsmiljø, der fremmer børnenes naturdannelse og spirende viden om
bæredygtighed. Her tager vi udgangspunkt i naturen i nærområdet og lader os
inspirere af årstiderne.
Alle børnene vil i løbet af deres tid hos os deltage i aktiviteter og
undersøgelser i og med naturen. Vi skaber rum for at stille de nysgerrige
spørgsmål om naturen og at være voksne, som er nysgerrige sammen med børnene. Vi
støtter børnene i at koble det, de ser og oplever i naturen, til deres øvrige hverdag
og lege.
I GRO oplever børnene igennem alle deres sanser; de skal høre, smage, lugte, se
og føle naturen. F.eks. når de æbler, de selv høster og presser, bliver til
æblesaft, når de bærbuske, vi selv planter, bliver til marmelade, og når vi selv
maler korn fra marken, så det bliver til mel og dernæst til brød på bålet.
Vi er certificerede Grønne spirer gennem Friluftsrådet. Læs mere på groennespirer.dk![]()
Mere om os
Naturværkstedets adresse
Nederste Torpenvej 3a
3050 Humlebæk
Kontakt
Sandie Nissen, pædagogisk specialist
sdin@fredensborg.dk
Mobil: 51 68 97 81
GRO har fast tilknyttet en pædagogfaglig specialist, som
igangsætter naturorienterede aktiviteter for børn fra alle husene. Fra maj 2025
til slut april 2026 deltager årgang 2021 et par gange hver uge i et pædagogisk
forløb på GRO med udgangspunkt i årstiderne. Aktiviteterne tilpasses børnegruppens
udvikling og understøtter børnefællesskabet.
På ugens øvrige dage har husene selv mulighed for at besøge GRO med andre aldersgrupper.
Aktiviteterne på GRO tager afsæt i Børnehusene Humlebæks fælles
årshjul og erfaringer fra vores deltagelse i Projekt Verdensomsorg,
som blev gennemført i 2023-25 i samarbejde med Børnehusene Kokkedal og forskere
fra DPU.
Læs mere om forskningsprojektet her: projekter.au.dk/verdensomsorg
I den styrkede pædagogiske læreplan fremgår det, at dagtilbud skal ”give børn mulighed for at opleve menneskets forbundenhed med naturen, som giver dem en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling”. Denne pædagogiske opgave handler om at give børnene en grundlæggende tryghed ved naturen og om at vække og styrke børnenes nysgerrighed og undren på naturen.
• Børn skal ud i naturen for at have forståelse for den og et personligt
forhold til den.
• Alle børn skal opleve den ro og fred, der findes, når man er i naturen - på naturens præmisser.
• Alle børn skal kende vores natur og have viden og erfaring med at passe på natur og miljø.
• Det er vigtigt og værdifuldt
at opleve vores forbundethed med hinanden og naturen.
(Fra
undersøgelsen Børn bliver gladere af at være i naturen, Center for Børn
og Natur 2024).
Lige fra børnene er helt små skal de
have glædesfyldte, håndgribelige og sansestimulerende oplevelser i naturen. Det
kan være helt enkelt som at gå på bare fødder i vådt græs, mærke sand mellem
tæerne, lege i snevejr, mærke vindens kraft, følge og undres over en myres færden,
grave efter regnorme eller ligge under et træ og kigge op på skyerne gennem
træernes blade.
Vi skal møde børnenes mange spørgsmål til verden omkring dem. Ikke nødvendigvis
ved at svare på spørgsmålene men ved sammen med børnene at undersøge, udforske
og eksperimentere: Hvad er en regnorm for en størrelse? Hvorfor falder der mon dug
på græsset om natten? Hvornår og hvorfor smelter sneen? Hvordan kan man få øje
på vinden? Hvor stærk er en myre egentlig?
Over tid bidrager de gode erfaringer med at sanse, udforske og opleve
forbundethed med naturen til at styrke børnefællesskabet. Naturoplevelser
rummer et væld af muligheder for at være sammen, deltage, lege, undre sig, udvikles
og lære sammen på mange forskellige måder.