Skip til hoved indholdet

Naturværkstedet GRO

Børns naturvidenskabelig dannelse starter i daginstitutionerne. Igennem en naturfaglig småbørnsdidaktik og pædagogisk praksis, der udover besøg i naturen, giver retning for aktiviteter og undersøgelser i et naturvidenskabeligt perspektiv, skabes et læringsmiljø som giver børnene mulighed og lyst til at stille nysgerrige spørgsmål.

 

Glade børn der holder fast i vindmøller af papir


Igennem science projekter kobler børnene erfaringer mellem det, de har set og oplevet i naturen, til deres hverdag: f.eks. det korn fra marken vi selv har malet, bliver til mel og brød på bålet, de bær vi har plukket, bliver til saft.Aktiviteterne i naturværkstedet GRO foregår hver dag året rundt som et projektforløb, der typisk varer en uge for en mindre børnegruppe, og som er organiseret af en naturvejleder og planlagt i samarbejde med pædagogerne i områdeinstitutionen.
Vi tager udgangspunkt i naturen i nærområdet, lader os inspirere af årstiderne, og børnene oplever igennem alle deres sanser; de skal høre, smage, lugte, se og føle naturen.
Naturværkstedet GRO har et fysisk værksted til bearbejdelse og fordybelse af disse spor og oplevelser, der pædagogisk tager udgangspunkt i de naturfaglige læreprocesser, hvor børnene tilegner sig viden om forskellige naturfaglige fænomener gennem naturvejledning og science.

 

 

Logo for titlen som naturvejleder i form af en blå ugle

ny