Vi vil gerne kunne tilbyde det enkelte barn de bedste udviklingsmuligheder, og det mener vi, at vi bedst kan gøre ved et aldersopdelt hus. Selvom børn udvikler sig forskelligt, vil spredning i udviklingen være mindre når grupperne er aldersopdelte. Sammen med jævnaldrende børn, vil barnet opleve succeser i det sociale fællesskab.
Formål:
• at kunne endnu bedre, udvikle og tilrettelægge læringsmiljøer til den enkelte aldersgruppe
• at kunne tilrettelægge gruppeaktiviteter mere homogent og optimalt
• at kunne vurdere det enkelte barns udviklingsforløb, og hvor det evt. har brug for udviklende indsats.
Fordele for det enkelte barn:
• Færre børn i grupperne, og børnene er næsten på samme alder
• Aktiviteterne tager udgangspunkt i barnets alder, og hvad der rører sig i børnegruppen. Ved at følge disse spor, mener vi, at have mulighed for, at skabe de allerbedste læringsvilkår for barnet at udvikle sig i.
• Barnet får plads til at udforske verden i dets eget tempo
• Vi vil arbejde med at:
• målrettet aktiviteter, læring, rutiner, indretning af lærings rum til den specifikke gruppe børn, som aldersmæssigt er tæt på hinanden.
• der er større muligheder for, at venskaber kan skabes og fortsætte efter vuggestue tiden
• børnene oplever genkendelighed og tryghed i deres trivsel, læring og udvikling
• det enkelte barn oplever sig som værdifuldt i relation til de jævnaldrende børn, og indgå i fællesskaber, samt etablering af venskaber.
• styrke, støtte, guide og udfordre børnene, hvad enten der er tale om leg, planlagte aktiviteter, rutiner eller spontant opståede situationer
• det pædagogiske arbejde kan målrettes mere præcist - også set i forhold til de lovmæssige krav der stilles hertil. (Den styrkede pædagogiske læreplan)
Aldersopdelingen vil hovedsagelig være mellem kl. 9-12, hvor pædagogiske aktiviteter som bl.a. morgensamling, leg inde og ude, daglige rutiner og måltidet danner genkendelige rammer for dagen.
Når vi prioriterer aldersopdelte grupper kan vi ikke ignorere, at aldersintegrationen også har sin berettigelse. Vi har derfor taget højde for, at børnene i forskellig alder mødes i løbet af dagen, ved at tænke følgende ind i vores pædagogiske praksis.
Børn mødes på tværs af alder:
• om morgen og om eftermiddag
• på legepladsen
• ved fredags samling/sang sammen med børnehaven