Måltidspædagogik
Vi er optagede af, hvordan måltiderne kan
bidrage til børnenes lyst til, mod på og interesse for sund mad. Vores madkultur
og måltidspædagogik skal ikke blot bidrage til at give børnene gode
måltidsoplevelser her og nu men også lægge grundstenen til livslange, sunde
vaner og en respektfuld tilgang til mad og fællesskab.
Det fælles måltid er en god platform til at
styrke børnenes madglæde og understøtte sociale relationer, samspil og styrke
børnefællesskabet. For at de sunde madvaner kan rodfæste sig hos børnene, er
det vigtigt, at maden tænkes ind i en bred social og kulturel forståelse af
måltidet. Vi lægger b.la. vægt på, at børnene introduceres for mange
forskellige madkulturer og de traditioner, der er forbundet med disse.
Madkulturen
formes gennem konkrete hverdagshandlinger og rammer, der understøtter gode
måltidsoplevelser, fællesskab og nysgerrighed over for mad. Gennem en bevidst
indsats skaber vi en atmosfære, hvor måltidet bliver mere end blot en praktisk
nødvendighed – det bliver en vigtig del af børnenes dannelse og trivsel.
Vi
er bevidste om, at vi som voksne rollemodeller påvirker børnenes oplevelse og
adfærd omkring måltiderne. Derfor er vi opmærksomme på at:
• Tilberede og servere maden på en måde, der gør
den indbydende og appetitlig.
• Skabe en hyggelig og afslappet stemning ved bordet, hvor børnene føler sig
trygge og værdsatte.
• Lade børnene opleve madens variation og give dem mulighed for at vælge mellem
forskellige retter og smage, så de udvikler en åbenhed over for nye
madoplevelser.
• Måltidet
er en fælles oplevelse, hvor børn og voksne spiser sammen. Det pædagogiske
måltid skaber en ramme for fællesskab, hvor alle deltager, smager og deler
oplevelsen af maden. Ved at spise sammen viser vi, at måltidet er noget, vi er
fælles om, og vi skaber en tryg og nysgerrig tilgang til mad. Dette kan også
inspirere børn, der er tilbageholdende over for nye smagsoplevelser, til at
udforske og udvide deres madmod.
Fællesskabet omkring måltidet styrkes ved at inddrage børnene aktivt. Vi opfordrer børnene til at deltage i borddækning, selv øse op og række mad videre til hinanden. Disse handlinger gør måltidet til en fælles aktivitet og giver børnene en følelse af ansvar og medinddragelse. Samtidig øver de sig i praktiske færdigheder, som styrker deres selvhjulpenhed.
Hygiejne
er en integreret del af måltidspædagogikken. Vi lærer børnene vigtigheden af at
vaske hænder før måltidet og viser dem, hvordan mad skal behandles med respekt
og omhu. Dette er med til at forme deres forståelse for sundhed i forbindelse
med mad og en del af børnenes maddannelse.
I Børnehusene Humlebæk er måltider og serveringer
en integreret del af det pædagogiske arbejde og markeringerne af årets gang
gennem vores fælles traditioner. Genkendeligheden og forudsigeligheden ved at
nogle dage er særlige, og at smagsoplevelser vender tilbage, bidrager til
tryghed og styrker fællesskabsfølelsen. Derfor har vi lavet et fælles årshjul
for serveringerne i forbindelse med årets traditioner på tværs af hele
områdeinstitutionen.
Årshjul for frokostordningen BHH