Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Måltidspædagogik

Vi er optagede af, hvordan måltiderne kan bidrage til børnenes lyst til, mod på og interesse for sund mad. Vores madkultur og måltidspædagogik skal ikke blot bidrage til at give børnene gode måltidsoplevelser her og nu men også lægge grundstenen til livslange, sunde vaner og en respektfuld tilgang til mad og fællesskab.
Det fælles måltid er en god platform til at styrke børnenes madglæde og understøtte sociale relationer, samspil og styrke børnefællesskabet. For at de sunde madvaner kan rodfæste sig hos børnene, er det vigtigt, at maden tænkes ind i en bred social og kulturel forståelse af måltidet. Vi lægger b.la. vægt på, at børnene introduceres for mange forskellige madkulturer og de traditioner, der er forbundet med disse.

Madkulturen formes gennem konkrete hverdagshandlinger og rammer, der understøtter gode måltidsoplevelser, fællesskab og nysgerrighed over for mad. Gennem en bevidst indsats skaber vi en atmosfære, hvor måltidet bliver mere end blot en praktisk nødvendighed – det bliver en vigtig del af børnenes dannelse og trivsel.



Vi er bevidste om, at vi som voksne rollemodeller påvirker børnenes oplevelse og adfærd omkring måltiderne. Derfor er vi opmærksomme på at:
• Tilberede og servere maden på en måde, der gør den indbydende og appetitlig.
• Skabe en hyggelig og afslappet stemning ved bordet, hvor børnene føler sig trygge og værdsatte.
• Lade børnene opleve madens variation og give dem mulighed for at vælge mellem forskellige retter og smage, så de udvikler en åbenhed over for nye madoplevelser.
• Måltidet er en fælles oplevelse, hvor børn og voksne spiser sammen. Det pædagogiske måltid skaber en ramme for fællesskab, hvor alle deltager, smager og deler oplevelsen af maden. Ved at spise sammen viser vi, at måltidet er noget, vi er fælles om, og vi skaber en tryg og nysgerrig tilgang til mad. Dette kan også inspirere børn, der er tilbageholdende over for nye smagsoplevelser, til at udforske og udvide deres madmod.

Fællesskabet omkring måltidet styrkes ved at inddrage børnene aktivt. Vi opfordrer børnene til at deltage i borddækning, selv øse op og række mad videre til hinanden. Disse handlinger gør måltidet til en fælles aktivitet og giver børnene en følelse af ansvar og medinddragelse. Samtidig øver de sig i praktiske færdigheder, som styrker deres selvhjulpenhed.

Hygiejne er en integreret del af måltidspædagogikken. Vi lærer børnene vigtigheden af at vaske hænder før måltidet og viser dem, hvordan mad skal behandles med respekt og omhu. Dette er med til at forme deres forståelse for sundhed i forbindelse med mad og en del af børnenes maddannelse.


I Børnehusene Humlebæk er måltider og serveringer en integreret del af det pædagogiske arbejde og markeringerne af årets gang gennem vores fælles traditioner. Genkendeligheden og forudsigeligheden ved at nogle dage er særlige, og at smagsoplevelser vender tilbage, bidrager til tryghed og styrker fællesskabsfølelsen. Derfor har vi lavet et fælles årshjul for serveringerne i forbindelse med årets traditioner på tværs af hele områdeinstitutionen.

Årshjul for frokostordningen BHH

Børnehusene Humlebæk

Børnehusene Humlebæk
Gl. Strandvej 130A
3050 Humlebæk

Tilgængelighedserklæring